Sunday, October 4, 2009

Antara Dua Darjat


Baru sebentar tadi melepak bersama rakan-rakan. Sambil berborak, minum kami menonton perlawanan bola sepak. Banyak yang dapat aku perhatikan.

Pertama, perlawanan antara Man Utd v Sunderland. Kehadiran muda mudi di restoran mamak boleh dikatakan agak ramai sehingga towkey kedai terpaksa membuka meja dan kerusi baru semata-mata untuk memberi ruang kepada mereka untuk menonton perlawanan tersebut. Sangat meriah dengan riuh penyokong Man Utd. Kapasiti restoran mamak tersebut penuh.

Kedua, perlawanan antara Barcelona v Almeria. Kehadiran sangat menyedihkan. Restoran mamak kelihatan kosong dan lengang. Yang ada hanya riuh seorang dua penyokong setia Barcelona (termasuk aku yang lebih meminati La Liga daripada EPL).

Apa yang aku cuba maksudkan adalah kenapa terdapat jurang di antara liga sepanyol & liga inggeris? Adakah pasukan Man Utd terlalu istimewa sehinggakan begitu ramai penyokong meminati pasukan tersebut? Atau adakah disebabkan kesan penjajahan inggeris yang masih lagi kuat? Bagi aku permainan Man Utd tidak begitu menarik jika ingin dibandingkan dengan Barcelona. Keadaan tersebut menyebabkan aku berfikir sepanjang melepak di restoran mamak tadi.




No comments:

Post a Comment