Tuesday, March 30, 2010

Dulu & Sekarang.


Ni ada cerita sikit (banyak juga sebenarnya) pasal benda-benda yang dulu-dulu jadi ikutan (alahai, bermusim lah orang cakap) tapi sekarang sudah kurang menjadi ikutan.
Aku teringat benda-benda ni bila aku lepak-lepak sembang dengan kawan lama dekat ym kelmarin.
Dulu-dulu masa budak-budak memang ketagih habislah dalam erti kata lain memang batak habis dengan benda-benda ni semua.

1) Microgenius.

Siapa-siapa yang tak pernah main benda ni memang loser habislah. Konsol game ni lah yang buatkan aku ketagih hampir setiap hari main Mario Brothers, Tank, Contra, Pacman, Tetris. Aku sangat bersemangat nak kalahkan monster yang culik puteri tu okey?

2) Tamiya

Haa, benda ni memang sangat popular dulu. Masa tu kalau tak silap aku darjah 3 kot. Tahun 1996 ke? Memang puja habis benda ni. Nak-nak ada pulak kartun semua bagai. Ingat lagi Dash Yonkuro? Mana boleh miss kartun tu. Kalau miss memang esok nak sembang kat sekolah tiada point lah kan?
Lepas tu duit belanja sekolah siap simpan semua sebab nak beli set kereta mini dia tu. Satu set dalam lebih kurang $30-40 kalau tak silaplah. Tu belum dengan aksesori kereta semua. Siap dengan tool box untuk simpan kereta dengan aksesori. Setiap weekend mesti akan pergi ke shopping mall berhampiran untuk lawan lumba kereta. Last-last kalah dengan budak cina sebab dia orang punya kereta lagi champion. Memang dengki juga lah. Ada tu kawan aku siap nak bergaduh sebab kereta dia kena hentam belakang dengan kereta budak cina tu. Kelakar betul. Dah kereta kau lembab nak buat macam mana kan?

3) Digimon

Kau pelihara dia, bagi makan minum tidur semua cukup, training sampai peringkat champion lepas tu challenge kawan-kawan. Kalau menang memang bangga habis satu taman. Dulu lepas tamiya, gila dekat digimon pula. Benda ni lebih kurang tamaguchi juga tapi digimon ni bleh buat lawan-lawan. Tu yang syok tu. Ingat lagi sampai aku sanggup beli digimon punya encyclopedia sebab dalam tu ada strategi untuk bagi digimon kau kuat. Gila. Kalau masa belajar dulu buat macam ni kan bagus?

4) Pokemon

Masa-masa ketagih digimon tu, pencabar terdekat dia muncul. Si Pikachu dan rakan-rakan. Mula-mula tu memang tidak tertarik langsung sebab apa barangkan binatang yang comel-comel? Baik lagi digimon yang agak ganas-ganas tu. Tapi bila sudah tengok kartun dia, ambil kau. Melekat! Digimon terus simpan bawah katil. Pergi Sg.Wang beli gameboy sebab nak main game dia. Mahal pun tidak kisah sebab ketagih punya pasal.

5) Yo-yo

Benda ni dulu memang popular satu dunia masa tu. Siap pergi beli dekat stesen minyak Caltex sebab dekat situ saja yang ada jual. Kalau tak silap aku nama yo-yo tu Bumblebee. Sebab tertarik adalah yo-yo tu leh buat macam-macam trick yang sangat buat aku kagum. Yo-yo biasa tak boleh hanya yo-yo Bumblebee ni saja yang boleh buat trick-trick tu. Tapi trick-trick tu semua aku tak penah lulus pun buat. Hampeh betul.

Ni lah dulu permainan aku masa budak-budak dulu.
Tapi aku tengok budak-budak sekarang sangat advance.
Dah tak main dah benda-benda aku main dulu.
Pernah sekali aku lepak dekat kedai game kawan aku, tengok ada budak-budak ramai main game dekat situ.
Aku tak kisah sebenarnya tapi masa aku tanya berapa umur dekat budak-budak tu yang buatkan aku terkejut.
Umur baru 5-6 tahun beb tapi masa main game mencarut-carut kalah aku.
Haa, umur 5-6 tahun satu hal, mencarut-carut satu hal lagi.
Lepas tu main game yang bunuh-bunuh orang.
Adoiyai.
Dulu aku umur 5-6 tahun tak main game lagi nak-nak pulak main game bunuh-bunuh semua.

P/S : Aku loser ke budak-budak sekarang ni yang dah advance?

2 comments:

  1. semua terbaik.tp pokemon paling best hehe.sume ttg pokemon nk kumpul :P

    ReplyDelete
  2. sasha : tau xper, pokemon tu mmg best..dlu ak siap bwk gameboy main dlm kelas..ddk2 area belakang main bawah meja..ahaha..=D

    ReplyDelete