Thursday, March 11, 2010

Anak Bapak.


Hari dulu, ada majlis makan-makan dekat rumah makcik aku.
Biasalah jamuan kecil bersama keluarga.
Ramai juga sedara mara yang datang.
Meriah.
Sudah macam hari lebaran pula.
Aku seperti biasalah, duduk didapur.
Bukan apa, senang apa-apa hal nanti nak rasa makan ke, nak minum air ke.
Jadi kalau sudah lepak dekat dapur tu memanglah sesak.

Dalam pada ramai-ramai orang sedang mengemas selepas acara, aku lepaklah bersama pakcik aku sambil menolong apa yang perlu.
Sambil buat kerja sambil berborak.
Kalau borak dengan orang tua ni memang macam-macam topiklah keluar.
Tiba-tiba datang makcik aku iaitu isteri pakcik aku ni menyertai kami.

Makcik : "Bang, pegilah tegur sikit si angah tu bang"
Pakcik : "La,nak tegur apanya? dia ada buat salah ke?"
Makcik : "Tidaklah buat salah, saya risau ni dengan dia tu. Umur baru 18tahun tapi sudah mula merokok. Abang tak risau ke?"
Pakcik : "Alah, biasalah tu budak-budah mah"
Makcik : "Haa, itulah abang. Macam manalah anak-anak kita tu tak jadi macam tu? Abang pun tak tegas. Abang mesti tegas dengan anak-anak bang. Ish, dah berapa kali saya cakap dah pasal benda ni. Tapi abang buat tak tahu saja"

"Bla..bla..bla..bla..bla"

Aku pun beredar memberi laluan untuk sepasang suami isteri itu berbincang.
Nanti kalau aku lepak situ juga, nampak macam tidak hormat pula kan?
Aku pun terus menuju ke anjung rumah.
Kelihatan adik aku serta sepupu aku (iaitu anak pakcik dan makcik aku tadi) sedang lepak menghisap rokok.

Sedang asyik berborak bersama adik dan sepupu aku tu, datanglah pakcik aku tadi dengan muka yang agak bengang.
Mungkin disebabkan penat dimarah oleh isterinya.
Dia bergegas menuju ke arah kami.

Pakcik : "Angah, bagi rokok sebatang. Mak kau ni macam-macamlah. Rimas ayah"

No comments:

Post a Comment